CornerEye®: dode hoeken vrachtwagens in beeld dankzij één 270°-camera

Breng dode hoeken aan de voor- en zijkant van je vrachtwagen in beeld en voorkom ongelukken met CornerEye. Dankzij dit unieke cameramonitorsysteem heb je namelijk altijd zicht op fietsers, voetgangers, obstakels en andere weggebruikers rond de vrachtwagen. Hierdoor kun je moeiteloos manoeuvreren door de drukste verkeerssituaties.

Met CornerEye worden de voorgeschreven zichtklassen V en VI ruimschoots afgedekt

CornerEye brengt het gebied aan de voor- en zijkant van een truck in beeld. Met één camera worden zo de voorgeschreven zichtklassen V en VI ruimschoots afgedekt. Volgens de spiegelrichtlijn R46 moeten deze zichtklassen altijd zichtbaar zijn voor de chauffeur.

De hoge lichtgevoeligheid van de camera garandeert optimaal beeld in het donker en dankzij de speciale coating op de lens heb je ook goed beeld bij slecht weer. Daardoor zijn met CornerEye fietsers en voetgangers op bijvoorbeeld rotondes altijd in beeld en kun je bij kruispunten gemakkelijk om de hoek kijken.

Front én trottoirspiegel vervangen met CornerEye

CornerEye is als camera-/monitorsysteem goedgekeurd om trottoir- en frontzichtspiegels te vervangen. Het systeem voldoet dan ook aan de spiegelrichtlijnen R46 voor vrachtwagens van de Verenigde Naties. De cameraspiegel verhoogt de verkeersveiligheid en draagt bij aan het terugdringen van ongelukken, schades en stilstand. Door te kiezen voor CornerEye, zorg je voor minder schade, lager ziekteverzuim, lagere verzekeringspremies, minder vertraging en tijdsverlies. Het compacte en aerodynamische design van CornerEye zorgt bovendien voor minder luchtweerstand dan de veel grotere spiegels, wat zorgt voor een brandstofbesparing. De Total Cost of Ownership worden door dit alles flink verlaagd.

Minder spiegels, méér zicht én veiligheid

Dankzij het bredere zichtveld zijn het zicht en de beeldkwaliteit van CornerEye beter dan bij gewone buitenspiegels. Ook bij slechte weersomstandigheden, zoals regen, mist, vorst en zonlichtinval, is het beeld dankzij een speciale zelfreinigende coating beter dan bij gewone spiegels. De lichtgevoelige camera biedt ook ‘s nachts goed zicht en is bovendien EMC-goedgekeurd. Met beter zicht kun je comfortabel rijden en eenvoudig manoeuvreren in alle verkeerssituaties. Dit vergroot de veiligheid van de chauffeur, de passagiers en andere weggebruikers.

Onderzoek: helft mensen weet niet waar de dode hoek zit

Uit onderzoek blijkt dat de meeste ongevallen plaatsvinden aan de rechtervoorzijde van de cabine. Hoewel vrachtwagens beschikken over een front- en trottoirspiegel, die respectievelijk de zone voor de cabine en rechts van de cabine in beeld brengen, zijn er in deze zone nog steeds dode hoeken. Deze dode hoeken kunnen echter eenvoudig en real-time in beeld worden gebracht met CornerEye. Dit unieke camerasysteem vervangt de front- en trottoirspiegel, brengt de zones van deze spiegels en meer in één oogopslag perfect in beeld en vergroot daarmee de veiligheid van zowel de chauffeurs als de fietsers.

Geschikt voor elk type vrachtwagen

CornerEye is geschikt voor vrijwel alle typen vrachtwagens waarvan de cabine boven de motor zit. Voor de camera en monitor zijn universele brackets beschikbaar, waardoor deze overal gemonteerd kunnen worden. Het type en de hoogte van de truck zijn bepalend voor de plaatsing van de camera. Voor de correcte installatie van CornerEye kunt u rekenen op de service van Stoneridge-Orlaco en haar partners.

CornerEye voldoet aan de strenge automotive eisen die Orlaco hanteert. Alle componenten zijn geproduceerd volgens certificeringsstandaard ISO/TS 16949, zijn in lijn met de CE-markering en zijn goedgekeurd volgens de veeleisende R10 EMC criteria.

High Definition camerasysteem

CornerEye is een gesloten systeem en bestaat uit een camera, een Orlaco kabel en een 10” monitor met bevestigingsmaterialen. Elk systeem wordt via de monitor gevoed, deze draden zijn aan te sluiten op de voeding van het voertuig. 

HMOS camera
De CornerEye bevat een HMOS GMSL camera. De schok- en vibratiebestendige camera is waterdicht (IP69K) en levert realtime beeld in HD-kwaliteit. De camera zit in een speciaal door Stoneridge-Orlaco ontworpen bracket die eenvoudig te monteren is aan de truck.

GMSL kabel
De GMSL kabels zijn speciaal door Stoneridge-Orlaco ontwikkeld en zijn ADR goedgekeurd, beschikken over IP67 waterdichte connectoren en zijn bestand tegen olie en benzine. Deze kabels zijn uitsluitend geschikt voor Orlaco GMSL zichtsystemen (HMOS & HLED).

10" HLED monitor
Stoneridge-Orlaco beschikt over een 10 inch HD automotive HLED monitor voor het CornerEye systeem. Deze monitor is alleen beschikbaar in een opbouwvariant. De opbouwmonitor wordt eenvoudig bevestigd met een universele bracket. De HLED monitor heeft twee vaste kabels: één GMSL videokabel voor het aansluiten van de HMOS camera en één voedingskabel voor de stroomtoevoer.

Plug & Play: CornerEye eenvoudig gemonteerd

CornerEye bestaat uit een HD-camera, GMSL-kabel en een HD-monitor. De camera wordt gemonteerd op de rechterbovenhoek van de truckcabine. De kabel wordt door de carrosserie heen gevoerd naar de monitor in de cabine. De monitor wordt op een bracket gemonteerd en geplaatst boven het raam aan de passagierskant of aan de rechter A-stijl van het dashboard. Dit is afhankelijk van het type vrachtwagen en de daarvoor geldende voorwaarden voor goedkeuring. Dankzij de snelle en eenvoudige installatie neemt de montage van  het volledige systeem slechts twee uur in beslag.

Ook een CornerEye op je vrachtwagen laten installeren? Neem contact op met Stoneridge-Orlaco of zoek een dealer bij jou in de buurt die je hierbij kan helpen.

Klantverhaal: beter zicht en meer veiligheid bij vrachtwagens van SUEZ

Voor SUEZ Nederland is veiligheid van vitaal belang. Als Specialist Health & Safety was Ralph Kerkhoff betrokken bij het in gebruik nemen van CornerEye®, de dodehoekcamera van Orlaco. “Met ruim 850 eigen voertuigen in allerlei uitvoeringen rijden wij door gemeenten, woongebieden en bedrijventerreinen. Daarbij zijn verkeersveiligheid en de veiligheid van personen en verkeersdeelnemers topprioriteit. Ongevallen wil je echt onder alle omstandigheden voorkomen, zowel onderweg als op bedrijfsterreinen waar we met zware wagens moeten manoeuvreren. Wij hebben al veel stappen gezet, maar de techniek blijft zich ontwikkelen. Dus je moet altijd weer verder kijken en voor veiligheid zetten wij alles op alles.”

‘Minder kijkbewegingen en sneller reageren maakt rijden veiliger, daarom kozen wij voor CornerEye. Na enkele weken willen chauffeurs het cameramonitorsysteem niet meer missen.’

Ralph Kerkhoff (Specialist Health & Safety SUEZ)