Direct Vision Standard: veiligheidsvergunning voor Londen

Om het aantal ongelukken in Londen terug te dringen, treedt vanaf 1 maart 2021 de Direct Vision Standard (DVS) in werking. Om de stad in te mogen, moeten alle voertuigen boven de 12 ton een veiligheidsvergunning aanvragen. Deze wet geldt ook voor voertuigen van buiten het Verenigd Koninkrijk.

Met een inwoneraantal van 8.7 miljoen is het druk in Londen. Naast voetgangers en fietsers stromen de nauwe straten van de stad dagelijks vol met vrachtwagens, bestelwagens, auto’s, taxi’s en bussen. Door de toegenomen drukte op de weg, zijn de risico’s op ongevallen hoog. Vooral de combinatie van vrachtwagens, voetgangers en fietsers is gevaarlijk. Om het aantal ongevallen terug te dringen, introduceert de wereldstad de Direct Vision Standard.

Wat is de Direct Vision Standard?

De Direct Vision Standard is een veiligheidsvergunning voor voertuigen boven de 12 ton.

De wet werkt met een sterrensysteem dat aangeeft hoeveel zicht bestuurders vanuit hun cabine op andere weggebruikers hebben. Het systeem gebruikt een classificatie van 0 tot 5 sterren. Deze worden toegekend door de fabrikant van het voertuig en zijn gebaseerd op de staat waarin het voertuig van de productielijn kwam.

Voertuigen die voldoen aan de wet, krijgen een vergunning om de agglomeratie Londen in te rijden.

Wanneer krijg ik Direct Vision Standard-vergunning?

Afhankelijk van hoe goed het zicht vanuit de cabine is op andere weggebruikers, krijgt een voertuig een beoordeling van 0 tot 5 sterren. Een voertuig met minimaal één ster kan de DVS-vergunning aanvragen. Voertuigen met een score van 0 kunnen een veiligheidssysteem opbouwen om alsnog een vergunning te kunnen aanvragen. Het door Transport of London voorgeschreven Safe System moet bestaan uit onderstaande hulpmiddelen:

  • Een spiegel voor klasse V moet aan de zijkant van het voertuig worden gemonteerd;
  • Een spiegel voor klasse VI moet aan de voorzijde van het voertuig worden gemonteerd;
  • Zijdelingse onderrijbeveiliging moet aan beide zijden van het voertuig worden aangebracht, behalve waar dit onpraktisch is of onmogelijk blijkt;
  • Externe stickers en markeringen moeten op voertuigen worden aangebracht om kwetsbare weggebruikers te waarschuwen voor de gevaren rond het voertuig;
  • Een sensorsysteem dat de bestuurder waarschuwt voor de aanwezigheid van een kwetsbare weggebruiker, moet aan de zijkant van het voertuig worden aangebracht;
  • Een akoestisch waarschuwingssysteem moet aan de zijkant van het voertuig worden aangebracht om kwetsbare weggebruikers te waarschuwen wanneer een voertuig afslaat;
  • Een volledig operationeel camera- monitorsysteem moet naast het voertuig worden aangebracht.

Actief camera- en radardetectiesysteem SideEye

Het actieve camera- en radardetectiesysteem 'SideEye’ van Stoneridge-Orlaco voldoet aan de vereisten van de Direct Vision Standard.

Dit dodehoekwaarschuwingssysteem bestaat uit een combinatie van radarsignalen, audiosignalen en camerabeelden. Bovendien geeft een monitoroverlay op het 7-inch scherm aan dat er iemand in de dode hoek is. SideEye biedt verder visuele en hoorbare waarschuwingen voor chauffeurs zodra andere weggebruikers worden gedetecteerd in de detectiezone van de vrachtwagen aan de passagierskant.

Daarnaast worden met de krachtige speaker aan de zijkant van het voertuig kwetsbare weggebruikers gewaarschuwd op het moment dat het voertuig afslaat.

Meer over SideEye

Krijg ik een boete zonder DVS-vergunning?

De DVS wordt gehandhaafd door Transport for London (TfL). Vergunningen worden door TfL digitaal afgegeven. Zo ontvangen transportbedrijven geen certificaat of papieren vergunning, maar een referentienummer per mail.

Voertuigen worden gecontroleerd via automatische kentekenherkenning (ANPR): de TfL-database van voertuigregistraties met geldige vergunningen wordt vergeleken met kentekens van voertuigen die Londen binnenrijden. Boetes van £550 zullen worden opgelegd aan elk voertuig dat Londen zonder vergunning binnenrijdt, daarnaast ontvangen chauffeurs nog eens een boete van £130.

Hoe krijg ik een DVS-vergunning?

Stoneridge-Orlaco heeft een netwerk van partners verspreid over Groot-Brittannië en het Europese vasteland. Door ons Preferred Partner Network kunnen wij overal onze producten aanbieden en service verlenen. Dankzij directe ondersteuning vanuit Stoneridge-Orlaco en lokale expertise, zorgen onze partners ervoor dat klanten het beste advies krijgen. Laat je gegevens achter en wij nemen contact met jou op om je te helpen met de DVS-vergunning.