ForkView: camerasysteem voor heftrucks maakt material handling efficiënt

Bespaar kostbare tijd en verlaag de kans op ongelukken met het ForkView camerasysteem voor heftrucks. Met dit robuuste en compacte camera- monitorsysteem van Stoneridge-Orlaco heeft de chauffeur van een heftruck of reachtruck perfect zicht op de vork. ForkView vergroot zo de veiligheid in het magazijn, bespaart tijd tijdens het verplaatsen van goederen en verbetert de ergonomie van de chauffeur.

Vergroot de veiligheid

Slecht zicht rondom de heftruck is een van de meest voorkomende oorzaken van ongelukken bij bedrijven. Als de vorkheftruck een lading heeft, is de voorkant helemaal geblokkeerd waardoor er vele dode hoeken ontstaan. Camera’s op een heftruck verhogen de veiligheid, doordat de bestuurder direct zicht heeft op de vloer vóór de heftruck. Met een camera worden dode hoeken en obstakels goed in beeld gebracht, waardoor ongelukken voorkomen worden.

Verbetert de ergonomie

Dankzij een ergonomisch gepositioneerde monitor kijkt de chauffeur in een natuurlijke kijkrichting. Zo hoeft de bestuurder niet meer in een onnatuurlijke houding naar boven te kijken. Het beeld op de monitor geeft de chauffeur duidelijk zicht vanaf de vork. Hierdoor worden schouder- en nekspieren ontlast, waardoor de kans op ziekteverzuim daalt en productiviteit stijgt.

Robuuste kwaliteit

ForkView bestaat uit een camera, een monitor en een dynamische kabel. Het volledige camerasysteem is waterdicht, schokbestendig en functioneert in de meest extreme temperaturen (-40°C tot +85°C). ForkView is daardoor geschikt voor de meest extreme omstandigheden, zoals in koelhuizen.

Twee keer zo snel werken

Doordat een chauffeur met een camerasysteem beter zicht heeft, kan hij tijd besparen waardoor de productiviteit toeneemt. Zo kan een bestuurder met ForkView twee keer zo snel werken dan zonder camerasysteem. Het camerasysteem verdient zich dan ook direct terug door het verminderen van schades, meer efficiëntie en meer comfort voor de chauffeur.

Digitaal Mid-mast view met HMOS & HLED

Met het GMSL Mid-mast view-systeem wordt de HMOS-camera gemonteerd op de mast-dwarsbalk van de binnenste mastsectie. De 7 ”HLED heavy-duty monitor wordt op het frame van de heftruckcabine gemonteerd. Het systeem stelt de chauffeur in staat de truck optimaal te positioneren, omdat het zicht op de vorken na de vrije heffing biedt. Omdat de camera onder de vorken 'kijkt', heeft de chauffeur ook goed zicht op de stelling liggers bij het neerzetten van de pallet.
 

Download onze folder (pdf, Engels)

Meerdere zichtoplossingen

Stoneridge-Orlaco heeft verschillende zichtsystemen ontwikkelend voor vorkheftrucks. Afhankelijk van de toepassing, de wens van de chauffeur en het type heftruck wordt gekozen voor Fork view, View-on-forks of Mid-mast view.

Fork view

Fork view wordt aan de binnenkant van de vork gemonteerd. Vanwege de speciale vorm en sterke behuizing beschadigt de camera niet bij het laden of lossen van pallets. Door de openingshoek van 51 graden, heeft de chauffeur zicht op zowel de linker als de rechter lepel. De bestuurder kijkt gericht langs de lepels en ziet zo direct op zijn monitor of de vork goed gepositioneerd is, zodat de lepels op de juiste manier in de palletopeningen gestoken kunnen worden. Fork view is onder andere geschikt voor reachtrucks en zijladers.

View-on-forks

Het View-on-forks systeem wordt gemonteerd op of onder het vorkenbord. Met dit systeem heeft de chauffeur duidelijk zicht op de vorken of andere voorzetapparatuur, zodat de truck optimaal gepositioneerd kan worden. Hierdoor kunnen goederen in één keer goed opgepakt of weggezet worden. Het View-on-forks systeem is geschikt voor reachtrucks, contragewicht heftrucks en zijladers. Het camerasysteem is ook geschikt voor andere voorzetapparatuur. Zo is het systeem te gebruiken op onder andere rotators, papierrolklemmen en draagdoornen.

Mid-mast view

Het Mid-mast view systeem wordt aan de masttraverse van het binnenste mastdeel gemonteerd. De chauffeur kan de truck optimaal positioneren doordat hij zicht heeft op de lepels na de vrije heffing van de machine. Doordat de camera onder de vorken 'kijkt', heeft de chauffeur ook goed zicht op de liggers tijdens het wegzetten van de pallet. Het Mid-mast view systeem is bijzonder geschikt voor reach trucks.

Configureer zelf je camerasysteem

Met onze online configurator kies je precies wat je nodig hebt en kun je vervolgens meteen een offerte aanvragen van het door jou gekozen systeem. Alles wat je in deze configuratie kunt configureren is passend en is samengesteld door Stoneridge-Orlaco op basis van de huidige kennis en ervaring.


Configureer voor reachtruck


Configureer voor heftruck

Camera's

Afhankelijk van de toepassing wordt gekozen voor een CFMC, CPH, FAMOS of EMOS Ethernet camera. Alle camera’s hebben een zeer lichtgevoelige Advanced CMOS-sensor. Deze geeft het best mogelijke beeld onder alle omstandigheden.

CFMC vorkheftruckcamera
De CFMC camera is een speciale RVS heavy duty camera die gemonteerd wordt aan de binnenkant van de vork. Deze camera wordt gebruikt voor Fork view systemen op reachtrucks en zijladers.

CPH pinholecamera
De CPH camera is een extreem heavy duty camera die gemonteerd wordt op het vorkenbord of binnenste mastdeel. Deze camera wordt gebruikt voor View-on-forks en Mid-mast view systemen op reachtrucks en zijladers.

FAMOS compactcamera
De FAMOS camera is een veelzijdige camera die gemonteerd kan worden op verschillende plekken op de mast of vorkenbord. Deze camera's worden gebruikt voor View-on-forks en Mid-mast view systemen op reachtrucks, zijladers of heftrucks.

EMOS Ethernet camera
De EMOS Ethernet camera is een veelzijdige real-time digitale camera die gemonteerd kan worden op verschillende plekken op de mast of vorkenbord. Deze camera's worden gebruikt voor View-on-forks en Mid-mast view systemen op reachtrucks, zijladers of heftrucks.

Kabels

Voor vorkzichtsystemen maakt Stoneridge-Orlaco gebruik van dynamsiche multikabels. Deze zijn speciaal ontwikkeld voor dynamische toepassingen waarbij de kabel voortdurend te maken krijgt met buiging of oprolling. De kabels zijn daarom uitermate geschikt voor het gebruik over kabelrollen en in masten van vorkheftrucks. De afgeschermde kabels voldoen aan hoge EMC-eisen, zijn bestand tegen olie en zijn voorzien van aangegoten waterdichte connectoren.

Dynamische multikabel
De dynamische 4-polige multikabel wordt gebruikt voor analoge systemen. Deze flexibele kabel is geschikt voor de doorvoer door de mast en kabelrollen.

Dynamische GMSL multikabel
De dynamische GMSL multikabel wordt gebruikt voor digitale GMSL systemen. Deze flexibele kabel is geschikt voor de doorvoer door de mast en kabelrollen.

Monitoren

De robuuste monitoren van Stoneridge-Orlaco zijn schok- en vibratiebestendig en passen automatisch de helderheid van het beeld aan het omgevingslicht aan. Ook blijven ze optimaal functioneren bij grote temperatuurverschillen, waardoor ze ook geschikt zijn in bijvoorbeeld koelhuizen. Per camera is het mogelijk om markeerlijnen toe te voegen voor optimale afstandsbepaling of positionering. Alle monitoren zijn voorzien van speciale klemhouders.

RLED monitor
De 7" RLED monitor is een heavy duty monitor die gemonteerd wordt aan het frame van de cabine van de heftruck. Deze monitor is geschikt voor analoge systemen.

ELED Ethernet monitor
De 7"ELED monitor is een heavy duty monitor die gemonteerd wordt aan het frame van de cabine van de heftruck. Deze monitor is geschikt voor digitale systemen.

Klantverhaal: minder stoppen, sneller werken met camera’s op heftruck

Elke dag laden ze bij Heras in Oirschot zo’n 15 tot 20 volle trailers met hekwerk, afrasteringen en andere buitenbeveiligingsproducten. Doordat de heftrucks, zijladers en meerwegtrucks tegenwoordig uitgerust zijn met camera’s, gebeurt dat veiliger, efficiënter en is het aantal schades afgenomen. “We gebruiken de camera’s sinds 2012”, vertelt logistiek coördinator Fons Heeffer. “Toen schaften we de eerste Linde heftrucks met voorzetapparatuur aan. Ontzettend prettig om mee te werken, maar het vorkenbord is bijna helemaal dichtgebouwd. Als het vorkenbord op zichthoogte komt, werk je bijna blind. Zie dan maar eens met reachvorken van 5,5 centimeter dik een pallet op te tillen zonder de last of de slangen en geleiders van de heftruck te beschadigen.”

Lees verder

‘Je ziet het direct als er iemand dicht achter de truck langs loopt. Ook kun je makkelijker manoeuvreren en draaien langs stellingen, omdat je steeds goed in beeld hebt waar je bent’

Fons Heeffer (Logistiek Coördinator)