General Safety Regulation: veiligheidsmaatregelen voor de Europese Unie

De Europese Unie wil het aantal doden en ernstig gewonden in het verkeer tegen 2050 tot bijna nul terugbrengen. Om dat voor elkaar te krijgen, heeft de EU de General Safety Regulation aangenomen. Dit pakket aan maatregelen moet de verkeersveiligheid voor met name kwetsbare weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers, enorm vergroten.

De Europese Commissie verwacht dat de maatregelen uit de General Safety Regulation zullen bijdragen aan het redden van meer dan 25.000 levens en het voorkomen van ten minste 140.000 ernstige verwondingen tegen 2038. Daarnaast draagt de General Safety Regulation bij aan de langetermijndoelstelling ‘Vision Zero’ van de EU om tegen 2050 het aantal verkeersslachtoffers tot bijna nul terug te brengen.

Geavanceerde rijhulpsystemen

Voertuigen moeten door de nieuwe wet voorzien worden van geavanceerde rijhulpsystemen, zoals Advanced Driver Distraction Warning, Intelligent Speed Assistance en Tire Pressure Monitoring System. Daarnaast moeten vrachtwagens en bussen voorzien worden van een Pedestrian and Cyclist Collision Warning, Blind Spot Information System en Reversing Detection System.

Hoe kan Stonerdige-Orlaco helpen?

Stoneridge-Orlaco is gespecialiseerd in camera- en monitorsystemen voor commerciële en industriële voertuigen. Onze systemen zijn ontwikkeld om de veiligheid op de weg te vergroten, zoals het Blind Spot Information System ‘SideEye’ en het Reversing Detection System ‘RadarEye’.

Dodehoek Informatie Systeem SideEye

Het actieve camera- en radardetectiesysteem 'SideEye’ is een Dodehoek Informatie Systeem. Dit dodehoekwaarschuwingssysteem bestaat uit een combinatie van radarsignalen, audiosignalen en camerabeelden. Bovendien geeft een monitor-overlay op het 7-inch scherm aan dat er iemand in de dode hoek is.

SideEye biedt verder visuele en hoorbare waarschuwingen voor chauffeurs zodra andere weggebruikers worden gedetecteerd in de detectiezone van de vrachtwagen aan de passagierskant. Daarnaast worden met de krachtige speaker aan de zijkant van het voertuig kwetsbare weggebruikers gewaarschuwd op het moment dat het voertuig afslaat.

Meer over SideEye

Actieve detectiesysteem RadarEye

Het actieve detectiesysteem ‘RadarEye’ is een Reversing Detection Systeem. Dit schok- en vibratiebestendige radarsysteem detecteert personen en voorwerpen in zones die voor de bestuurder niet zichtbaar zijn. SRD-sensoren (Short Range Detection) detecteren objecten en personen in de directe omgeving van het voertuig, waarbij de bestuurder actief gewaarschuwd wordt met visuele en akoestische signalen.

De alarmtoonfrequentie en visuele indicatoren laten de bestuurder weten hoe ver het object verwijderd is van het voertuig. In combinatie met een camerasysteem kan de bestuurder de situatie in één oogopslag op de monitor beoordelen. Hierdoor kunnen ongelukken voorkomen worden en kunnen bestuurders veiliger en efficiënter werken.

Meer over RadarEye

Verplicht vanaf 2022

Elk nieuw voertuigtype moet vanaf juli 2022 in de Europese Unie een reeks verplichte veiligheidsmaatregelen hebben om passagiers, voetgangers en fietsers te beschermen. Nieuwe voertuigen moeten in 2024 voorzien zijn van deze systemen.

Meer weten? Neem contact op met onze specialisten of vraag een offerte aan.