Nieuws » Vrachtwagens & Bussen

  1. Beter zicht en meer veiligheid bij vrachtwagens van SUEZ

    Beter zicht en meer veiligheid bij vrachtwagens van SUEZ

    Alles voor veiligheid Voor SUEZ Nederland is veiligheid van vitaal belang. Als Specialist Health & Safety was Ralph Kerkhoff betrokken bij het in gebruik nemen van CornerEye®, de dodehoekcamera van Orlaco. “Met ruim 850 eigen voertuigen in allerlei uitvoeringen rijden wij door gemeenten, woongebieden en bedrijventerreinen. Daarbij zijn verkeersveiligheid en de veiligheid van personen en verkeersdeelnemers topprioriteit. Ongevallen wil je echt onder alle omstandigheden voorkomen, zowel onder...

    Lees verder

  2. MCB zet Orlaco camerasysteem op DAF’s

    MCB zet Orlaco camerasysteem op DAF’s

    Metaalgroothandel MCB uit Valkenswaard heeft haar volledige wagenpark laten voorzien van een Orlaco camerasystem. DAF-dealer De Burgh Eindhoven is momenteel bezig om de camera’s op alle 70 DAF trekkers, plus nog eens 105 opleggers, te monteren. “Bij het werk dat wij doen moeten we bij de klant veel achteruit naar binnen rijden. Je rijdt dan eigenlijk gewoon één groot zwart gat in. Terwijl je bij deze camera precies kunt zien wat er binnen gebeurt, daarom is dit natuurlijk een top systeem...

    Lees verder

  3. Helft fietsers weet niet waar de dode hoek zit

    Helft fietsers weet niet waar de dode hoek zit

    Uit onderzoek is gebleken dat bijna 50 procent van de volwassenen niet weet waar de dode hoek van een vrachtwagen zit en waar je als fietser veilig staat in de buurt van een groot voertuig. 46 procent van alle ernstige dodehoekongevallen kent een dodelijke afloop. Dit terwijl dode hoeken eenvoudig en in real-time in beeld kunnen worden gebracht met camera’s. Er is onderzoek gedaan naar hoe volwassen fietsers en voorbijgangers omgaan met de dode hoek van grote voertuigen in het verkeer. Hi...

    Lees verder

  4. Steeds meer ongevallen door gebrek aan overzicht tijdens wegwerkzaamheden: ‘Werken bij veegwagen is levensgevaarlijk’

    Steeds meer ongevallen door gebrek aan overzicht tijdens wegwerkzaamheden: ‘Werken bij veegwagen is levensgevaarlijk’

    Slecht zicht, krappe werkruimte, tijdsdruk, langsrazend verkeer. Werken rondom veegwagens is levensgevaarlijk, zeggen deskundigen. “Het werk lijkt simpel, maar is het niet.” Kort geleden nog vond tijdens reguliere onderhoudswerkzaamheden een ongeluk plaats waarbij een veegwagen en 2 wegwerkers betrokken waren. Door een gebrek aan overzicht belandde beide mannen onder de veegwagen. Het ongeluk benadrukt hoe gevaarlijk werken rondom veegwagens kan zijn. Het slechte zicht in het donker, l...

    Lees verder

  5. Help uw medewerkers ongevallen voorkomen!

    Help uw medewerkers ongevallen voorkomen!

    Deze maand komen zowel het Nederlandse (CBS) als het Duitse (Statistische Bundesamt) bureau voor statistiek met de officiële cijfers over ongelukken met vrachtwagens in 2018 naar buiten. Nu al is duidelijk dat beide landen een verontrustende stijging gaan noteren ten opzichte van 2017. U kunt voorkomen dat uw werknemers een bijdrage gaan leveren aan nog zorgwekkendere cijfers over 2019. Hoe? Met de zichtoplossingen van Stoneridge-Orlaco. In 2017 ging het in Nederland 1.484 keer mis met vr...

    Lees verder

  6. Maak rijden in het donker prettig en veilig!

    Maak rijden in het donker prettig en veilig!

    Laat licht en vroeg donker. Met slechts acht lichturen per dag bevinden we ons nog altijd in de donkere periode van het jaar. Het zijn voor uw vrachtwagenchauffeurs de zwaarste maanden. Goed zicht is bepaald geen zekerheid, maar tegelijkertijd mogen hun prestaties daar niet onder lijden. Juist in deze tijd hebben uw werknemers ondersteuning nodig. En die kunt u ze als transportbedrijf bieden met de zichtoplossingen van Stoneridge-Orlaco! Iedere vrachtwagenchauffeur kent het gevoel. Hij ri...

    Lees verder

  7. FMCSA keurt MirrorEye goed als alternatief voor spiegels voor bus en touringcar

    FMCSA keurt MirrorEye goed als alternatief voor spiegels voor bus en touringcar

    De Federal Motor Carrier Safety Administration (FMCSA) verstrekt een vijfjarige vrijstelling waarmee in Amerika het camera monitoringssysteem MirrorEye geïnstalleerd kan worden op vrachtwagens in plaats van de traditionele achteruitkijkspiegels. Maar hoe zit dat met bussen en touringcars? Het goede nieuws is dat de vrijstelling niet alleen geldt voor spiegels bij vrachtwagens, maar ook voor spiegels bij elke bus, anders dan een schoolbus, met een totaalgewicht van meer dan 4.536 kg. De vrij...

    Lees verder

  8. ‘Truckspiegels bieden schijnveiligheid op de weg’

    ‘Truckspiegels bieden schijnveiligheid op de weg’

    OSC: “80% spiegels op vrachtwagens niet goed afgesteld” De meeste vrachtwagenchauffeurs in Nederland rijden rond met verkeerd afgestelde spiegels. Ook hebben ze geen idee hoe ze de afstelling zelf kunnen verbeteren. Dat brengt niet alleen de verkeersveiligheid in gevaar, maar is ook een groot risico voor de chauffeurs zélf. Dat zegt de overkoepelende chauffeursvereniging OSC. Iedere vrachtwagenchauffeur kent het gevoel. Je rijdt door een drukke stad. Het begint te schemeren en dan moet...

    Lees verder

  9. ‘Onze chauffeurs willen niet meer zonder camera’s’

    ‘Onze chauffeurs willen niet meer zonder camera’s’

    Een ongeluk zit in een klein hoekje, weet elk transportbedrijf. Bij A. van Velsen Transport B.V. kiezen ze daarom al jarenlang voor de cameramonitorsystemen van Orlaco. Het resultaat? Meer veiligheid en minder schades. Transportbedrijf met focus op betonmortel en wegenbouw A. van Velsen Transport B.V. is gespecialiseerd in het vervoer van betonmortel. Dat gebeurt in opdracht van betonfabrieken in heel West- en Midden-Nederland. Daarnaast beschikt het transportbedrijf uit Stompwijk over kiept...

    Lees verder

  10. CornerEye… door de ogen van Bakker & Schilder en Gomes Noord-Holland

    CornerEye… door de ogen van Bakker & Schilder en Gomes Noord-Holland

    Als één van de eerste transportbedrijven in Nederland liet Bakker & Schilder haar nieuwe trucks uitrusten met CornerEye®. Deze zichtoplossing van Orlaco is officieel goedgekeurd als vervanger van zowel de front- als de trottoirspiegel. Doordat het zichtveld via de camera’s groter is dan klasse V en VI draagt het systeem bij aan de veiligheid op de weg. “Onze chauffeurs zijn zeer tevreden”, evalueert directeur Piet Bakker van het Noord-Hollandse transportbedrijf. “Ze vinden het vooral...

    Lees verder

  11. Innovatie maakt front én troittoirspiegels overbodig

    Innovatie maakt front én troittoirspiegels overbodig

    Goed nieuws voor truckfabrikanten. Vrachtwagens uitrusten met dodehoekspiegels hoeft niet meer. Orlaco heeft als eerste RDW-goedkeuring verkregen om een camera-/monitorsysteem te leveren dat beide dodehoekspiegels voor klasse V en VI (front- en trottoir) vervangt: CornerEye®. Met de wereldprimeur wil Orlaco de verkeersveiligheid vergroten en (gevolg)schades beperken. CornerEye is het eerste systeem dat met haar component approval de spiegels voor de dode hoeken overbodig maakt. Het RDW he...

    Lees verder

  12. MirrorEye maakt spiegelloze truck mogelijk

    MirrorEye maakt spiegelloze truck mogelijk

    Orlaco introduceert in 2017 een intelligent camerasysteem dat de zijspiegel op trucks vervangt én het zicht voor de chauffeur verbetert. MirrorEye beschikt onder meer over nachtzicht en een automatische panningfunctie. Het verkeer rond de truck haarscherp in beeld MirrorEye bestaat uit twee High Definition (HD)-camera’s aan de zijkant van de truckcabine. De chauffeur ziet de camerabeelden real-time op een splitscreen HD-monitor in de raamstijl van de cabine en heeft zo optimaal zicht op...

    Lees verder

  13. Rear Corner View voor bussen

    Rear Corner View voor bussen

    Met de toenemende verkeersdrukte in de binnensteden is goed zicht rondom uw bus of touringcar van levensbelang. Bij het maken van een scherpe bocht kan de achterzijde van een bus vanwege de lange achterbouw gevaarlijk uitzwaaien. Hierdoor heeft de chauffeur geen zicht meer op de achterzijde van de bus, met kans op schade aan het voertuig of de omgeving. Orlaco komt daarom met een zichtsysteem speciaal voor bussen en touringcars om de blinde hoeken aan de achterzijde in beeld te krijgen. Z...

    Lees verder

  14. FAMOS camera koppelbaar met TomTom Bridge

    FAMOS camera koppelbaar met TomTom Bridge

    Breid uw TomTom navigatiesysteem uit met een camera. Vanaf nu zijn Orlaco camera’s te combineren met de systemen TomTom Bridge en Pro 827X. Via een interface kunnen tot maximaal vier analoge camera’s aangesloten worden op de navigatie. Zodra de camera is aangesloten, schakelt het systeem automatisch over naar video input. Plug & Play Sluit de Orlaco camera’s eenvoudig aan op het TomTom video dock met de interfacekabel van Orlaco met een 3,5 mm video connector (0304060). Deze oplossin...

    Lees verder

  15. Innovatie maakt front én troittoirspiegels overbodig

    Innovatie maakt front én troittoirspiegels overbodig

    Goed nieuws voor truckfabrikanten. Vrachtwagens uitrusten met dodehoekspiegels hoeft niet meer. Orlaco heeft als eerste RDW-goedkeuring verkregen om een camera-/monitorsysteem te leveren dat beide dodehoekspiegels voor klasse V en VI (front- en trottoir) vervangt: CornerEye®. Met de wereldprimeur wil Orlaco de verkeersveiligheid vergroten en (gevolg)schades beperken. CornerEye is het eerste systeem dat met haar component approval de spiegels voor de dode hoeken overbodig maakt. Het RDW he...

    Lees verder