MirrorEye in het openbaar vervoer: meer veiligheid voor iedereen 11 maart 2020

Het is maandagochtend. Een bezoek aan een busparkeerplaats in de buurt van Nordhausen, aan de zuidelijke rand van de Harz. Hier ontmoeten we Thomas Fricke, al 20 jaar als buschauffeur in dienst van het openbaarvervoerbedrijf Nordhausen, die op het begin van zijn dienst wacht. Sinds een half jaar rijdt hij regelmatig met een lijnbus waarin het MirrorEye camerasysteem is geïnstalleerd. Dat is ook vandaag de dag het geval.

"Het was een beetje wennen voordat de monitoren net zo vaak werden gebruikt als de spiegels", merkt Fricke op. Om wettelijke redenen was het tot nu toe niet toegestaan de conventionele spiegels te verwijderen. "Anders zouden we er heel snel aan wennen om alleen nog naar de monitoren te kijken."

Opleiding met 270°-camera
Ook aanwezig is Dietmar Zänker, afdelingshoofd van het beroepsopleidingscentrum (BBZ) Nordhausen, dat net als het openbaarvervoerbedrijf onderdeel is van de stedelijke diensten. Op het nabijgelegen Autodrome worden vooral vrachtwagenchauffeurs opgeleid en bijgeschoold, en worden veiligheidstrainingen gegeven.

Voor de chauffeursopleiding en -training wordt voor een deel gebruikgemaakt van een lesvrachtwagen die al zes jaar is voorzien van een CornerEye 270°-camera plus achteruitrijcamera van Stoneridge-Orlaco. "Absoluut verbijsterend hoe perfect het rondomzicht van de camera op de monitor is! De dode hoek is daarmee vrijwel opgeheven", aldus een enthousiaste Zänker.

Nooit meer een dode hoek
Volgens hem en Thomas Fricke ligt het grootste voordeel bij de toegenomen verkeersveiligheid. Ook in het geval van acuut gevaar. Maar ze hebben het ook over het geruststellende gevoel van veiligheid dat ontstaat zodra je achter het stuur plaatsneemt. Fricke bevestigt het inzicht van Zänker: "Het gezichtsveld is gewoon groter dan in de spiegel. De dode hoek verdwijnt bijna." En juist dat geeft de bestuurder het gevoel van veiligheid.

Duidelijke verbetering van het zicht
Ook een groot voordeel voor de veiligheid betekent het ontbreken van de grote buitenspiegels - als ze mogen worden verwijderd. Bij de A-stijl is veel materiaal gemonteerd dat het vrije zicht belemmert bij het manoeuvreren - en daardoor vooral voor voorbijgangers gevaarlijk kan worden. Dat voordeel mist Thomas Fricke. Hij is er zeker van: "Als die grote dingen eindelijk weg zijn, ontstaat er toch een heel ander zicht, bijvoorbeeld bij het rijden van rotondes. Nu is het zicht erg beperkt en vaak zie ik voertuigen op de rotonde pas laat, omdat ze achter de spiegel verborgen zijn!"

De jongere bestuurders die Dietmar Zänker in het autodrome tegenkomt, vinden het systeem met camera en monitor cool. Ze zijn niet alleen gewend aan het werken met beeldschermen omdat ze in hun vrije tijd al lang gebruikmaken van smartphone en tablet, maar ze wennen ook veel sneller dan collega's die al vele jaren gewend zijn aan het rijden met buitenspiegels.

De overtuigende voordelen van MirrorEye
Voor Thomas Fricke en Dietmar Zänker is de conclusie dat ze het systeem niet meer willen missen en ze hun managers altijd zouden adviseren om het in alle voertuigen te laten inbouwen. Het duidelijk grotere gezichtsveld, de opgeheven dode hoek, het verbeterde zicht bij schemering en 's nachts - alles spreekt voor het gebruik van MirrorEye. "Als het daarmee lukt om ook maar één ongeval te voorkomen, dan is de investering de moeite waard geweest!" aldus Dietmar Zänker.

De tijd is om, Thomas Fricke neemt plaats achter het stuur. Zijn dienst begint. Met een vrolijke glimlach en een zwaai rijdt hij weg – met een goed gevoel: hij weet dat hij met deze bus niemand in de dode hoek raakt.