‘Onze chauffeurs willen niet meer zonder camera’s’

Een ongeluk zit in een klein hoekje, weet elk transportbedrijf. Bij A. van Velsen Transport B.V. kiezen ze daarom al jarenlang voor de cameramonitorsystemen van Orlaco. Het resultaat? Meer veiligheid en minder schades.

Transportbedrijf met focus op betonmortel en wegenbouw
A. van Velsen Transport B.V. is gespecialiseerd in het vervoer van betonmortel. Dat gebeurt in opdracht van betonfabrieken in heel West- en Midden-Nederland. Daarnaast beschikt het transportbedrijf uit Stompwijk over kieptrailers die worden ingezet in de wegenbouw. Tot slot zijn er nog trekkers voor stukgoed en containertransport. Het totale wagenpark bestaat uit 20 wagens, waarvan bijna alle trucks zijn uitgerust met de cameramonitorsystemen van Orlaco.

Camera’s zorgen voor grotere verkeersveiligheid
Op de trucks - voornamelijk DAF’s - gaat het om een Front View Systeem, waarmee de chauffeur optimaal zicht heeft op de blinde hoeken voor de truck. ,,Je ziet met camera’s gewoon veel meer dan met spiegels. Doordat de monitor in het dashboard verwerkt zit en de camera’s reageren als je richting aangeeft, hoef je bovendien je hoofd niet te draaien om de beelden te zien. Ook bij slechte weersomstandigheden of als het donker is, heb je optimaal zicht. Dat komt de veiligheid natuurlijk ten goede. Onze chauffeurs willen niet meer zonder”, zegt directeur Aad van Velsen.

Nauwkeurige manoeuvreren, minder schade
Daar komt nog eens bij dat de camera’s het risico op schade verminderen. Chauffeurs kunnen dankzij de beelden namelijk veel beter en nauwkeuriger manoeuvreren. Vooral in kleine ruimtes komt dat van pas, weet de transportondernemer. ,,Samen met het feit dat we weinig personeelsverloop hebben, al onze chauffeurs hun eigen wagen rijden en we veel aandacht besteden aan veiligheid, zorgt dat voor een schadepercentage dat veel lager is dan het landelijk gemiddelde.”

Achteruitrijdcamera’s op de kiepwagens
Op de kiepwagens van A. van Velsen Transport B.V. zitten bovendien achteruitrijcamera’s. Ideaal tijdens de vele asfalteerklussen. ,,Zo’n kiepwagen zet je achteruit tegen de asfaltmachine. Dat gaat veel makkelijker met een camera. Tijdens het wisselen van de kiepwagens lopen er bovendien medewerkers van de asfaltploeg rond de machine. Die dragen vaak gehoorbescherming en horen dus niet altijd onze achteruitrijsignalering. Dankzij de camera’s voorkomen we ongelukken.”

Bestand tegen extreme omstandigheden
In de wegenbouw worden de camera’s van Orlaco blootgesteld aan onder meer gloeiend heet asfalt. Ook komt er regelmatig grind en granulaat tegen de camera’s en spat er veel water op. ,,Daar zijn de camera’s tegen bestand. Na al die jaren zit er nog geen krasje op de lens”, zegt Van Velsen. ,,We hebben sowieso nauwelijks problemen met de camera’s. De aansluitingen zijn heel stabiel en ‘hufterproof’. En als er toch een keer iets is, kunnen we snel terecht bij één van de servicepunten die verspreid over Nederland te vinden zijn.”

Camera’s bewijzen ook off road hun waarde tijdens Dakar Rally
De camera’s van Orlaco komen ook van pas bij Van Velsen’s tweede liefde: rally rijden. Op zijn Dakar-truck zitten drie camera’s waarmee onder andere de vooras, de aandrijflijn en de motor in de gaten worden gehouden. ,,Door die camera’s hoeven we veel minder vaak uit te stappen om te controleren of de truck nog in goede conditie is. Dat scheelt veel tijd en zorgt er dus voor dat we minder vaak ingehaald worden. We hebben de camera’s zelf ingebouwd en met een klikschakelaar kan de monteur switchen tussen de beelden. Aan boord moet je jezelf vasthouden en kun je dus niet even op een knopje op het display drukken. Het gaat er hard aan toe en het is fysiek en mentaal loodzwaar. Ook de truck heeft veel te verduren. Je rijdt door rivieren, er is veel stof, je rijdt over grote stenen. Tijdens de rally gaat er van alles kapot, maar de camera’s overleven tot nu toe alles!”

Meer informatie over camera's voor vrachtwagens