‘Truckspiegels bieden schijnveiligheid op de weg’

OSC: “80% spiegels op vrachtwagens niet goed afgesteld”

De meeste vrachtwagenchauffeurs in Nederland rijden rond met verkeerd afgestelde spiegels. Ook hebben ze geen idee hoe ze de afstelling zelf kunnen verbeteren. Dat brengt niet alleen de verkeersveiligheid in gevaar, maar is ook een groot risico voor de chauffeurs zélf. Dat zegt de overkoepelende chauffeursvereniging OSC.

Iedere vrachtwagenchauffeur kent het gevoel. Je rijdt door een drukke stad. Het begint te schemeren en dan moet je rechtsaf de hoek om. Je checkt en dubbelcheckt in de spiegels en terwijl je afslaat flitst het door je hoofd: heb ik alles wel gezien? Gelukkig gaat het meestal goed, maar dat is soms meer geluk dan wijsheid volgens OSC-voorzitter Willem Bos.

Steekproef tijdens truckersevent
Veel chauffeurs zien in hun spiegels helemaal niet de verplichte zichtvelden (klasse VI en V). De voorwielen zijn niet in beeld of de achteras van de trekker is onzichtbaar. Een aantal jaar geleden deed OSC een steekproef tijdens een truckersevent. Bij 80 procent van de vrachtwagens zijn de spiegels niet goed afgesteld.

Geen focus in de transportketen
De oorzaak? Een gebrek aan focus, volgens Bos. “Fabrikanten kijken vooral of de spiegels op een truck mooi zijn opgelijnd. De (meeste) dealers kijken niet naar de afstelling. Het transportbedrijf vertrouwt erop dat het goed zit en de chauffeur krijgt de sleutels en hoort: succes! Er zijn maar weinig jongens die dan zelf naar een spiegelafstelplaats rijden om te controleren of ze echt alles in beeld hebben. En die ook weten hoe je dat doet.”

Trainingen en demonstraties voor transportbedrijven
OSC verzorgt in opdracht van transportbedrijven regelmatig trainingen, waaronder de verplichte Code 95. Daarbij is altijd aandacht voor schadepreventie en veiligheid. Bos en consorten leggen onder meer uit hoe je zelf je spiegels afstelt en geven ook demonstraties met het cameramonitorsystemen van Orlaco, waaronder CornerEye.

CornerEye voor optimaal zicht rond de truck
Dit spiegelvervangend camerasysteem dekt een zichtveld van 270° af. De grote monitor op de A-stijl van de cabine toont realtime beeld van de high-definition camera op de truck. Chauffeurs hebben hierdoor optimaal zicht op weggebruikers voor, naast en schuin achter de truck. En dat onder alle omstandigheden dankzij functies zoals nachtzicht en lensverwarming.

Minder kans op schade en stilstand
Als het aan OSC ligt, zouden transportbedrijven meteen moeten overstappen op het camerasysteem. Zeker nu er door de krapte op de arbeidsmarkt steeds meer onervaren chauffeurs achter het stuur plaatsnemen. Uit ervaring weet Bos dat transporteurs wel eens aanhikken tegen de investering. “Maar weet je wat pas duur is? Stilstand door schade of ongevallen. Als je met dit systeem één ongeval voorkomt, heb je het al terugverdiend.”

Cameramonitorsysteem als goed werkgeverschap
De meeste ongelukken en schades met vrachtwagens vinden plaats in drukke binnensteden en bij het manoeuvreren op locatie. Het zou goed zijn als in ieder geval trucks op die routes voorzien worden van cameramonitorsystemen, vindt Bos. “Dan win je al heel veel. Het getuigt ook van goed werkgeverschap. Als je een keer een ongeval meemaakt, gaat dat in je hoofd zitten. Ik ken diverse chauffeurs die daarna ander werk gezocht hebben, omdat ze de spanning niet meer aankunnen.”

Ontzegging rijbevoegdheid door verkeerde afstelling spiegels
Daar komt bij dat bij een ongeval met letsel altijd een verkeersongevallenanalyse (VOA) plaatsvindt. Ook de spiegels worden daarbij onder de loep genomen. “In de afgelopen jaren zijn meerdere chauffeurs hun rijbewijs kwijtgeraakt omdat de spiegels niet goed afgesteld waren. De rechter beoordeelde dat als nalatigheid.”

Russisch roulette met de toekomst van chauffeurs
Bos refereert weer even aan de steekproef die OSC deed, waarbij 80 procent van de spiegels niet goed was afgesteld. “Eigenlijk spelen chauffeurs elke dag Russisch roulette. Met de veiligheid van andere weggebruikers, maar ook met hun eigen toekomst. De kans is groot dat ze na een ongeval hun baan kwijt raken. Terwijl dat met een cameramonitorsysteem zo makkelijk te voorkomen is.”

De Overkoepelende Stichting Chauffeursactiviteiten (OSC) bestaat uit meer dan 80 aangesloten chauffeursverenigingen. De vereniging heeft als doel om het aanzien van het chauffeursberoep te verbeteren. OSC doet dat via voorlichtingsactiviteiten, het organiseren van truckruns en wedstrijden voor chauffeurs. Het gaat daarbij onder meer om het Nationaal Kampioenschap Behendigheidsrijden en de ‘Zuinigste chauffeur van Nederland’. Meer info: www.chauffeursverenigingen.nl