Helft fietsers weet niet waar de dode hoek zit

Uit onderzoek is gebleken dat bijna 50 procent van de volwassenen niet weet waar de dode hoek van een vrachtwagen zit en waar je als fietser veilig staat in de buurt van een groot voertuig. 46 procent van alle ernstige dodehoekongevallen kent een dodelijke afloop. Dit terwijl dode hoeken eenvoudig en in real-time in beeld kunnen worden gebracht met camera’s.

Er is onderzoek gedaan naar hoe volwassen fietsers en voorbijgangers omgaan met de dode hoek van grote voertuigen in het verkeer. Hier kwam naar voren dat bijna de helft van de respondenten de verkeerde plek bij de vrachtwagen koos waar ze als fietser of voorbijganger veilig dachten te staan. De meeste ongevallen vinden plaats aan de rechtervoorzijde van de cabine. Hoewel vrachtwagens beschikken over een front- en trottoirspiegel, die respectievelijk de zone voor de cabine en rechts van de cabine in beeld brengen, zijn er in deze zone nog steeds dode hoeken.

Deze dode hoeken kunnen echter eenvoudig en real-time in beeld worden gebracht met CornerEye. Dit camerasysteem vervangt de front- en trottoirspiegel, brengt de zones van deze spiegels en meer in één oogopslag perfect in beeld en vergroot daarmee de veiligheid van zowel de chauffeurs als de fietsers.

Een ander systeem dat geschikt is om dode hoeken in beeld te brengen, is SideEye. Dit systeem alarmeert chauffeurs actief met visuele en hoorbare waarschuwingen zodra andere weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers, zich in de dode hoek van de truck bevinden. Doordat bij SideEye radarsignalen, geluidssignalen en camerabeelden worden gecombineerd, heb je altijd goed zicht op de dode hoek naast je truck. Bovendien wordt met een overlay op de monitor gevisualiseerd dat iemand zich in de detectiezone bevindt.