Jaarlijks veel ongevallen met heftrucks

De heftruck is een van de meest voorkomende oorzaken van dodelijke ongelukken bij bedrijven. Dat stelt de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK), een kennisplatform voor deskundigen op het gebied van veiligheid.

Geregeld gaat het om zware ongevallen met de dood, een ziekenhuisopname of blijvend letsel tot gevolg. Bij ongeveer een derde van ongevallen gaat het om een aanrijding. Ook komt het voor dat omstanders bekneld raken tussen de heftruck en een muur of dat de lading op iemand valt.

Slecht zicht
Oorzaak van de ongevallen is volgens Vincent Meier van de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK) vaak het slechte zicht. “Ik heb weleens filmpjes gemaakt vanuit een heftruck om te laten zien hoe weinig een chauffeur kan zien. Dat is echt schokkend”, vertelt Meier. “En als de vorkheftruck een lading heeft, is de voorkant helemaal geblokkeerd. Er zijn veel dode hoeken.”

Optimaal zicht
Om zicht te creëren rond reachtrucks, counterbalance heftrucks, zijladers en smalle gangen trucks, heeft Orlaco diverse camerasystemen ontwikkeld. Met het Frontzicht-camerasysteem heeft de chauffeur direct zicht op de vloer vóór de heftruck. Met dit systeem worden dode hoeken en obstakels goed in beeld gebracht, waardoor ongelukken voorkomen worden.

Met een achterzicht-camera van Orlaco heeft de chauffeur ook beter zicht op het werkgebied achter de truck, waardoor deze veilig achteruit kan rijden. Dankzij de camera worden eenvoudig schades aan de heftruck, het magazijn en goederen voorkomen. De monitor in de cabine schakelt automatisch over op achterzicht wanneer je de achteruitrijdversnelling inschakelt.